tisdag 22 januari 2013

Ett högt skattat kött


Inget engagerar så mycket som när någon lägger sig i vad vi äter. Man skulle ju kunna tycka att Tysklands och Frankrikes firande av sin 50-åriga vänskapspakt idag skulle vara den stora snackisen men här hemma i periferin av Europa tycks vi inte riktigt greppa det sensationella i detta jubileum. Så tillbaka till maten istället. Den sk köttskatten som är tänkt att kunna användas för att vi ska äta bättre såväl för hälsa som klimat har sågats intensivt från många håll under dagen. Själv kan jag nog känna att det allt för ofta blir en köttbit som glider ner i matkorgen mest för att det är smidigt och bekant. Ofta hinner jag tänka att lite fisk skulle inte skada, eller kanske rent av nån vegetarisk rätt. Det skulle säkert inte skada att välja något annat än kött ibland. Greppet att göra köttet dyrare med skatteverktyget låter ändå helknäppt. Vad skulle hända i butiken? Jo, allt kött blir dyrare och ännu fler skulle rikta ögonen mot den rödalappenförsedda köttbiten från den sydamerikanska köttbonden. Inget ont om vare sig sydamerikaner eller dito köttbönder men särskilt klimatsmart och etiskt hållbar köttproduktion är väl knappast deras signum. Om priset på produkten manipuleras med en extra skatt måste väl bonden bli ännu mer effektiviserad och prispressa produktionen? Det kan ju knappast leda till mer betade ängar eller fler lugna och trygga djur.

Jag tycker för egen del att man ska arbeta med upplysning och kunskapsspridning för att se till att människor gör kloka val. Berätta var köttet växt upp, hur det levt och framför allt hur man bäst tillagar och äter det. Hjälp mig gärna med de senaste rönen kring hur min livsstil påverkar min hälsa och hur jag bör äta och leva för att leva ett friskt och långt liv - sen är valet mitt!

För att vara ansvarsfull och konstruktiv delar jag gärna med mig av några tankar jag har kring hur man kan påverka köttätandets negativa klimat- och folkhälsoeffekter på annat sätt än att straffskatta:

1. välj bort två billiga klimat- och djurovänliga köttköp och välj istället ett dyrare hållbart alternativ en gång. Bra för den svenska bonden, den svenska kossan/grisen och faktiskt min plånbok/hälsa.

2. om man nu vill dra ner köttätande generellt så kan skatt på frukt och grönt sänkas istället för höjas för köttet. Morot framför oxpiska.

3. underlätta för jägare att lokalt kunna bereda och sälja viltkött.

4. stimulera kaninuppfödning som ett klimatsmart alternativ då kött ändå ska stå på menyn.

5. visa TYDLIGT för konsumenten vilket kött i butiken som gynnat djurets uppväxtvillkor, vilket kött/vilken producent som är minst klimatpåverkande, vilket kött som inte manipulerats med tillsatser.

6. läs tex "äta djur" av Jonathan Safran Foer. Medvetna val kräver ytterligare kunskap:)

Några tankar i all ödmjukhet. I afton avnjuter jag för egen del en utmärkt kålsoppa med blandfärs, lagom mycket svenskt kött med en bas på klimatsmart vitkål. Gott för hälsa och samvete.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Väldigt intressant hur något som egentligen inte ens var ett förslag fick så stor genomslagskraft i media. Om man läser rapporten som Jordbruksverket gjort så diskuteras flera olika styrmedel som skulle kunna användas för att minska köttkonsumtionen. Inget av de alternativ som diskuteras lyfts egentligen fram framför det andra. Precis som du är inne på så tas informationsinsatser upp som ett sätt – men det missade visst medierna att skriva om :). Skatt lyfts också upp, både alternativet att den skulle hamna hos producenten och konsumenten. Men jag tolkade det som att båda på något sätt skulle vara utsläppsrelaterade. Det vill säga högre skatt på kött vars produktion orsakar högre utsläpp. Antingen för att få producenten att producera mer klimatvänligt alternativt styra konsumenten att köpa kött som är mer klimatvänligt. Det finns såklart svårigheter med alla förslagen och de skrivs det också om.
Skulle säga att det är en väldigt läsvärd rapport – även om jag än så länge bara skummat igenom delar av den.
För den intresserade finns den på jordbruksverkets hemsida: http://www.jordbruksverket.se/download/18.5df17f1c13c13e5bc4f800039403/En+h%C3%A5llbar+k%C3%B6ttkonsumtion.pdf

Jimmy sa...

visst är mediakarusellen förunderlig. Tack för din kommentar och länken däri.